Er der nok oplysning for unge?

Det bliver ikke diskuteret meget i disse tider, men er der nok oplysning for unge om prævention og beskyttelse? Vi skrev for nylig at Sundhedsstyrelsen er på vej med en ny kampagne og dem velkommer vi med åbne arme.

Spørgsmålet er bare om det er nok og om der ikke går for langt imellem disse kampagner. Vi tager debatten op i denne artikel.

Kampagner – en god investering

Lad os starte med at anskue kampagnerne som en god investering. For ved at bruge nogle millioner på præventive og oplysende kampagner om beskyttelse og kondomer, kan man helt sikkert forhindre en del kønssygdomme og andre negative konsekvenser, ved ubeskyttet samvær.

Tænk over hvor mange penge samfundet bruger på at udføre aborter eller på at behandle danskere med kønssygdomme – vi kender ikke det præcise tal, men ved det er mange penge.

Vi tror på at kampagnerne kan virke forebyggende, specielt hos unge, hvorfor de kan ses som en god langsigtet investering af kommunen. Det vil typisk være landets kommuner der gennemfører sådanne initiativer.

Se også: Gratis kondomer til unge

Problemet og årsagen til den manglende udbredelse, er sikkert at prævention til mænd, er lidt af et tabu emne. Noget man ikke ønsker at råbe for højt om. Problemet er bare, at børnene ellers er overladt til det de kan finde på internettet. Og det er råt for usødt, sammenlignet med hvad en kampagne kunne indeholde.

Manglende viden skaber en uheldig vane

Vi danskere er i høj grad vanemennesker. Så hvis vi først er blevet vant til samvær uden beskyttelse, er det langt sværere at ændre på det. Hvis vi har oplevet at der ikke sker noget de første 2-3 gange, forsvinder frygten og så er det svært at ændre på den indstilling hos en 18-19 årig.

Den manglende viden og oplysning om de potentielle konsekvenser, kan derfor bidrage til en uheldig vane hos mange unge – specielt unge mænd.

Vi mener derfor at de unge bør oplyses allerede i slutningen af folkeskolen og starten af gymnasietiden, da de vil være modtagelige for viden – og da det er her det begynder for de flestes vedkommende.

Vi er bevidste om at denne artikel nok ikke ændrer det store hos kommunerne, som man kunne håbe ville gøre lidt mere på området. For kampagner behøver ikke være en entydig underskudsforretning, som vi nævnte i starten.